Posts tagged: visa

CORRECTION on NY Times Reporter’s Departure from Beijing

By , February 10, 2014
CL&P issues a correction

CL&P issues a correction

Yesterday, China Law & Policy published a post regarding New York Times reporter Austin Ramzy and the circumstances surrounding his effective expulsion from China this past January.  After the post went up, some readers emailed me to comment that my analysis may be wrong, in particular my examination of Article 14 of the Regulation on News Coverage by Permanent Offices of Foreign Media Organizations and Foreign Journalists (“Foreign Media Regs”).

Here’s the background.  On January 27, 2014, Ministry of Foreign Affairs (“MOFA”) spokesperson Qin Gang addressed the Ramzy situation stating that by not changing the status of his visa (presumably to a tourist or some other non-journalist visa) when he re-applied for a new press card with MOFA, Ramzy was in violation of the regulations.

As I wrote yesterday, Qin Gang’s assessment is correct under Article 14 of the Foreign Media Regs) if Ramzy’s prior press card with Time Magazine was “canceled.”  Article 14 reads:

The cancellation of the Certificate for Permanent Office of Foreign Media Organization in China and the Press Card (R) shall be made public.

The Journalist Visa of a resident foreign journalist whose Press Card (R) is cancelled automatically becomes invalid ten days after the date of cancellation.

A resident foreign journalist whose Press Card (R) is cancelled shall, within ten days from the date of cancellation, present the relevant certifying documents to the public security authority of his place of residence to apply for the alteration of his visa or resident permit.

I concluded that Ramzy, who was permitted to apply for a New York Times press card in June 2013, did not have a canceled press card,

When obtaining press cards were a bit easier: Edgar Snow's press card for Beijing

When obtaining press cards were a bit easier: Edgar Snow’s press card for Beijing

making Article 14 inapplicable.  But a few emails came in, including from individuals with experience with press cards in China, that based on their experiences, it was more likely that Ramzy’s Time Magazine press card was canceled in order to apply for the New York Times press card, making Article 14 applicable.  Fox News also highlighted this reading of the Foreign Media Regs.

I stand corrected and I thank the readers who wrote to me.  Under Article 14 of the Foreign Media Regs, it does appear that when a foreign journalist in China switches employers and tenders her prior press card, that card is effectively canceled and to be in line with the Foreign Media Regs, the journalist presumably has to apply for a change in visa status.

But the reason why I still continue to hedge and question if Ramzy was in fact in violation of the law, as opposed to just these regulations, is because when read in conjunction with China’s Exit-Entry Administration Law (“Exit-Entry Law”), Ramzy’s situation is a little less clear.  The Foreign Media Regs do not address what happens when the prior press card is canceled but the journalist is waiting on a new press card to be issued.  But the Exit-Entry Law permits an individual to stay until the expiration of a residency permit even when an application for a new one was denied (see Exit-Entry Law, Arts.29 & 32).  Additionally, the Regulations on Exit-Entry Aministration for Foreign Nationals (“Exit-Entry Regs”), which further define the Exit-Entry Law, acknowledge that there will be times when the visa and residence permit process is delayed.  In those situations, the foreign national can rely on the “acceptance notice” from the Public Security Bureau (“PSB”) to lawfully reside in China until her visa or residency permit is processed (Exit-Entry Regs, Arts. 13 & 18).

Qin Gang, stepping up the game!

Qin Gang, stepping up the game!

The Exit-Entry Regs do not apply to MOFA in its review of press cards, but did it take a page from the Exit-Entry Reg’s play book?  Did MOFA reassure Ramzy and the New York Times that with MOFA’s acceptance of the application, Ramzy could continue to reside in China on his Time Magazine visa and resident permit until the new press card was processed?  Article 21 of the Foreign Media Regs leaves it within the discretion of MOFA to determine the penalty, if any, for a violation of the Foreign Media Regs.  Unfortunately, emails to the executive and managing editors of the New York Times for clarification were not answered.

But at any rate, what the Ramzy incident reflects is that journalism just got a heck of a lot harder in China, especially for any news agency that seeks to cover sensitive issues.  Back at the beginning of January, Jill Abramson, the New York Times‘ executive editor, seemed to think things had blown over in China, that the earlier problems in securing journalist visas for their reporters had mostly been resolved.  But Abramson spoke too soon because with the Ramzy incident, the Chinese government just stepped up its game.

This is not the first time that the Chinese government has cited to law to provide a veneer of legality in its efforts to suppress criticism (or

Rights Attorney, Xu Zhiyong, recently sentenced to 4 years

Rights Attorney, Xu Zhiyong, recently sentenced to 4 years

more aptly suppress criticism that is not directed by the Party).  Chinese public interest lawyers and activists have been treated in a similar fashion.  Liu Xiaobo is likely the last activist the West will see tried for “subversion of state power” and since the lawless abduction of civil rights attorney  Gao Zhisheng, the recent prosecutions have been “in accordance with law.”  The Chinese government has become increasingly sophisticated in how it handles what it perceives as threats to its one-party rule.   In January, rights lawyer Xu Zhiyong was tried and found guilty for disturbing public order.  Back in 2010, civil rights lawyers Tang Jitian and Liu Wei were disbarred on highly technical regulations that govern the legal profession.  By turning to more administrative and technical punishments, the Chinese government can state that it is merely following the law, a defense it has come to realize the West finds a bit harder to counter.

game-changerSimilarly, the Chinese government now appears to be using the same strategy with foreign journalists and the visa application process.  It’s a labyrinth of regulations, making it easy for the Chinese government to point to a violation.  With the Ramzy incident, foreign media outlets in China can no longer rely on the assurances of MOFA or even how things were done in the past.

Ramzy might have been the sole casualty of the New York Times-China feud for the 2013 cycle.  But his forced departure is a game-changer and should be a warning to the U.S. government and U.S. media outlets that they too need to step up their game; things are far from “blown over.”

Another One Bites the Dust But Does Anyone Care? Congress is Silent as NY Times Reporter Leaves Beijing

By , February 9, 2014

New York Times journalist Austin Ramzy

New York Times journalist Austin Ramzy

Last month, while another U.S. journalist was packing his bags, forced to leave China, the U.S. Senate was poised to hold the confirmation hearing for Max Baucus, the Administration’s nominee to replace Gary Locke as ambassador to China.  You would think that central to the Baucus hearing would be the issue of journalist visas, or at least it would be mentioned by the candidate himself as a troubling development.  But you would be wrong.   Instead, after a December where the issue of U.S. journalists in China reached crisis level, Congress reverted to its shortsighted old ways, barely even raising the issue.

But, as the recent expulsion of the U.S. journalist clearly demonstrates, such a lackadaisical approach is increasingly dangerous as the Chinese government attempts to develop a more sophisticated response to try to maintain control of foreign journalists and U.S. media outlets through the visa process.

New York Times Reporter Austin Ramzy Effectively Expelled from China

For ten years, Austin Ramzy diligently covered Asia and China for Time Magazine, first out of Hong Kong and then since 2007, out of Beijing.  While his pieces were thought-provoking for a Western audience, they were hardly the type that would illicit anger from the Chinese government.  There were no articles exposing government officials’ vast wealth and while Ramzy did report on certain human rights issues in China, those articles were interspersed among other more general pieces.  In other words, he was likely not on the Chinese government’s target list in terms of renewing a visa.

But Ramzy’s status changed when, in April 2013, he took a job with the New York Times.  Since October 2012, when it published a Pulitzer-Prize

Former Premier Wen Jiabao

Former Premier Wen Jiabao

winning series on former premier Wen Jiabao’s questionable role in his family’s lucrative business holdings, the New York Times has become the Chinese government’s Enemy Number One.  Its website, including the Chinese-language portion, has been blocked in China, its U.S. website allegedly hacked from China, and every December, when it comes time to renew their visas, the New York Times China correspondents have faced excessive delays and effective expulsion.  The New York Times Fall 2013 coverage of the U.S. investigation into J.P. Morgan’s cushy ties with the children of China’s government elite, including the daughter of Wen, likely did not help its situation.

Ramzy’s visa troubles began almost as soon as he started working for the Times.  Although Ramzy had a journalist visa good through the end of December 2013, because he switched employer, under Chinese law, Ramzy was required to first apply for a new press card with the Chinese Ministry of Foreign Affairs (“MOFA”).  Once issued, Ramzy then, with his new press card, would be required to apply for a new journalist visa and residency permit with the Public Security Bureau (“PSB”) to reflect his new employer (see Regulations on News Coverage by Permanent Offices of Foreign Media Organizations and Foreign Journalists -“Foreign Media Regs” – Art. 10).

But, according to a source familiar with the matter, MOFA began giving Ramzy a hard time from the beginning.  For two months, the Beijing MOFA office refused to accept his press card application, informing him first that he would have to apply through Hong Kong, and then informing him that it would have to be through the New York consulate.  However, Article 10 of the Foreign Media Regs clearly states that the application can be made within China and directly to MOFA.

As the source told China Law & Policy, it was not until June 2013, two months later, that MOFA finally accepted his press card application.  But MOFA would sit on Ramzy’s application, and come December 2013, Ramzy was part of the New York Times contingent that was almost effectively expelled en mass when MOFA failed to process any Times correspondents’ press card applications and renewals.

Photo from Ramzy's Twitter feed showing that he had mostly packed his things

Photo from Ramzy’s Twitter feed showing that he had mostly packed his things

While the pressure from the Obama Administration, in particular Biden’s December visit to Beijing where he publicly raised the issue, appeared to have averted the de facto closure of the Times‘ China bureaus, Ramzy seems to be the lone casualty.  Ramzy’s vulnerability likely came from the fact that he was the only New York Times correspondent who was hired in the middle of the year.  For some reason, MOFA processes “new” applications for a press card with a news agency differently than a mere renewal of the press card for a reporter that continues to work for the same news agency.  This is what happened to New York Times correspondent Chris Buckley the year before.  Like Ramzy, Buckley took a job with the Times in October 2012 but MOFA failed to process his press card.  When his prior journalist visa and residency permit expired on December 31, 2012, Buckley was forced to leave China.  For the past year he has been reporting for the Times from Hong Kong while MOFA allegedly is still processing his press card application.

Similarly, by the end of this December, without a press card, Ramzy was unable to apply for a new journalist visa.  His prior visa and residency permit was set to expire on December 31, 2013.  At the end of December, MOFA provided Ramzy with a one-month “humanitarian” visa so that after seven years, he could pack up his life and leave.  On January 30, 2014, Ramzy left Beijing and relocated to Taipei, Taiwan to cover China from there.

Stronger Response from Both the US & China

With his departure, the White House issued a strong statement, condemning China on Ramzy’s effective expulsion.  This was a marked departure from the White House’s prior strategy of silence when other U.S. reporters were effectively expelled or banned from reporting from China (Melissa Chan in 2012, Philip Pan in 2012, Andrew Higgins from 2009 to 2012 and Paul Mooney in 2013).

But the U.S. was not the only country with a changed strategy.  For all of these prior expulsions and bans, the Chinese government has never

MOFA spokesperson Qin Gang

MOFA spokesperson Qin Gang

provided a specific reason for its delay or denial.  But in Ramzy’s case, the Monday before his departure, MOFA spokesperson Qin Gang addressed the issue and tried to put a fig leaf of legality over the situation.  While Qin implied that MOFA was still processing Ramzy’s press card application, he accused Ramzy of violating Chinese regulations because he continued to enter and leave China on his old visa connected to his prior employer and never applied for a new visa or residence permit.

Qin was correct that Ramzy did not apply for a new visa and residence permit once he took the job with the Times, but that was not a willful act.  For a journalist visa and residency permit, part of the application is submission of a valid press card (Foreign Media Regs, Art. 10).  Here Ramzy was not able to apply for a new visa where MOFA was sitting on his application for a new press card, failing to process it.

Regardless of that fact, the law does not require Ramzy to apply for a different type of visa (presumably a non-journalist one) while waiting on a new press card.  The only time that a journalist must apply for a different type of visa to remain in China is if his press card has been “canceled,” a decision that must be made public (Foreign Media Regs., Art. 14).  Here, Ramzy’s prior press card was not cancelled; rather he was applying for a replacement.*  Nowhere in the Foreign Media Regs is there a requirement that a journalist change his visa type while waiting on a replacement press card.

PassportsFinally, China’s Exit-Entry Administration Law permits a foreign resident to stay in China to expiration of a prior residence permit even when a new one is denied: “[I]f an extension is denied, the foreigner concerned shall leave China on the expiry of the validity period specified in their residence permits” (Exit-Entry Administration Law, Art. 32).

Ramzy was within the law in entering and exiting China on his prior visa while waiting on his press card.  But MOFA’s citation to the law, even if inaccurate, is an interesting development and not restricted to foreign journalist visas.  Rather, it has been a trend in dealing with criticism from abroad.  An examination of how the Chinese government has dealt with public interest lawyers shows a government increasingly using the law – even if only a fig leaf – to explain its suppression of dissent.  The Chinese government has come to realize that the rhetoric of law is often an effective defense and silencing device in dealing with the West.

The Danger of the Senate’s Silence

It is this more sophisticated response that should put the U.S. government on warning that Beijing does not intend to back down in toying with

The Baucus Senate Confirmation Hearing - Why Bother?

The Baucus Senate Confirmation Hearing – Why Bother?

foreign journalists visas.  That is why the absence of this issue during the Baucus hearing was a dangerous disappointment.  During the hour and a half session, not a single Senator specifically asked what Baucus intended to do about this issue.  Instead, the hearing descended into the verbal embodiment of a high school social studies essay on the “interconnectedness” of the world, how they are like us, and with Baucus addressing human rights only superficially, stating that its protection “is the bedrock of American society.”

By not focusing on the issue of journalists visas during the hearing, Congress has effectively signaled to Beijing that it can go back to the status quo; the Senate is too concerned with how to sell beef in China to pay attention  to one journalist unable to stay there.  This is certainly a missed opportunity because if there is one thing the Chinese government does not understand and fears as a result, it is Congress.  Even if five minutes of the hearing addressed the issue, that might have given the Chinese government food for thought.

And it would also have been useful for Americans to know what Baucus’ strategy will be.  As Ambassador, Baucus will have a lot of power to determine if there should be a policy of visa reciprocity.  Does he think that is an appropriate approach?  Does he think there are other ways to deal with this issue?  How public will he be when the Chinese government again trifles with a U.S. journalist’s visa?

The U.S. government – both Congress and the Administration – cannot allow this issue to slip into the background.  While the White House should be commended for issuing a statement on Ramzy’s expulsion, it needs to use every opportunity to remind the Chinese government that this is a key issue.  Just stating it is not enough.  Last week, when Daniel Russell, Assistant Secretary of the Bureau of East Asia and Pacific Affairs at the State Department held a press conference, two reporters in the audience were from Chinese government-run media outlets.  Perhaps starting the press conference with a comment about how the U.S. allows a free foreign vis-a-vis China might demonstrate just how important the issue is to the current Administration.

Goodbye New York Times?

Goodbye New York Times?

Consistent pressure on the Chinese government from all parts of government must continue until Pan, Buckley, and Ramzy’s visa applications are processed.  Back in December, when it looked like the New York Times and the Bloomberg China bureaus would effectively close, the U.S. government was able focus its resources and pressure China to renew the correspondents’ visas.  But here, the danger is no different.  Where the New York Times is unable to get a new press card for any new employees in China, it will be unable to replace its current correspondents.  How long can David Barboza, 10 years in China and Ed Wong, six years, stay there?  It might be a slow death for the Times‘ China offices, but, unless something changes, its end inevitable

 ——————————————————————————————–

* After publication of this post on February 9, 2014, it was brought to my attention that Ramzy’s prior press card with Time Magazine could have been “cancelled” under Chinese law and that Article 14 might apply to him.  A correction in the form of a new post can be found here.  Apologies in advance.  — EML

The Widening Gyre: The Changed Power Dynamics of Journalists Visas

By , December 23, 2013
Former WashPo Executive Editor Marcus Brauchli

Former WashPo Executive Editor Marcus Brauchli

After publishing an article concerning the Washington Post‘s 2010 decision to pull author Peter Manseau’s 8,000 word magazine piece on Washington D.C.’s  Falun Gong  community, the Post‘s former executive editor, Marcus Brauchli, returned China Law & Policy‘s call. Brauchli, executive editor in 2010, denied insinuations of self-censorship: “The Washington Post did not nor would it ever have killed a piece of journalism because of concerns about getting visas for its reporters.  The Post made its [publication] decision, and as far as I know always makes its decisions, based on journalistic merit” Brauchli said.

But Brauchli, with decades of experience reporting from China, was far from ignorant of the China visa issues.  As of last Thursday, many but not all of the New York Times and Bloomberg China correspondents received press cards from the Ministry of Foreign Affairs, enabling them to apply for their renewed visas with the Public Security Bureau.  But that does not mean the crisis is over.  As Brauchli noted to China Law & Policy, Beijing’s current approach to journalists’ visas appears to be a much more organized effort compared to the past.  Quite a number of individuals share Brauchli’s feelings, with many believing thatafter 2008, the Chinese government has been more inclined to use the journalist visa renewal or visa application process to intimidate and possibly censor foreign journalists.

But are these feelings accurate?  Even if the Times and Bloomberg journalists’ visas are renewed with full year ones – not the month to sixth month temporary journalist visas given to Paul Mooney and Melissa Chan before they were effectively barred from China – Beijing will probably continue its approach. It came fairly close to shutting down the China offices of two major news organizations.  As a result, it is imperative that the changed dynamics – both in U.S. newsrooms and in China – are understood.

Things Fall Apart: The John Pomfret, Ian Johnson & Andrew Higgins Visa Experiences

John Pomfret is perhaps the most famous American journalist to be expelled from China.  As a 30-year-old Beijing correspondent for the

John Pomfret reporting from Tiananmen during the 1989 protests

John Pomfret reporting from Tiananmen during the 1989 protests

Associated Press, Pomfret found himself in the middle of the 1989 Tiananmen Square protests, protests that would bring as many as a hundred thousand people to the Square, that would shake the Chinese Communist Party to its core and that would culminate in the massacre of hundreds on the night of June 3 and into the early morning hours of June 4.

Ten days after the crackdown, Pomfret was  expelled from China.  The Chinese government accused him – along with Voice of America correspondent Al Pessin who also was expelled –  of stealing state secrets and violating martial law.

Pomfret’s journalist career would take him to other places and other crises, but eventually it would come back in China.  As Pomfret recounts in his book, Chinese Lessons: Five Classmates and the Story of the New China, in 1997, the Washington Post, his employer at the time, sought to elevate him to Beijing Bureau chief.  But the Chinese government had not forgotten his coverage of Tiananmen eight years earlier; the Chinese Embassy told the Washington Post: “please try another name.”

Pomfret would be approved for a journalist visa but not without great effort on the part of the Washington Post.  Fortunately for Pomfret, Katharine Graham, head of the Washington Post at the time and a powerful force in her own right, got involved.  She invited the Chinese ambassador to tea and made sure that her friend Henry Kissinger mentioned Pomfret’s case to the Vice Premier Qian Qichen.  Additionally, according to a source close to the Washington Post, managing editor Bob Kaiser and Beijing Bureau chief Steve Mufson raised Pomfret’s visa directly with then President Jiang Zemin in an off-the-record conversation during their October 1997 interview.  As he recounts in Chinese Lessons, Pomfret himself decided to write a “self-examination” about his prior attitude in response to a Chinese government official’s request that Pomfret write a letter applying for the Washington Post position.  On Christmas Eve 1997, Pomfret received word that his visa was approved.  Since then, Pomfret has never had a visa problem.

Journalist Ian Johnson

Journalist Ian Johnson

If Tiananmen was Pomfret’s roadblock to China, Falun Gong was Ian Johnson’s.  Between 1997 and 2001, Johnson was one of the Wall Street Journal‘s China correspondents.  Like Pomfret, he was covering China during a major crackdown, this time on a burgeoning spiritual group that was able to amass tens of millions of followers in less than ten years: Falun Gong.

In the beginning, Falun Gong, which uses traditional qigong exercises and draws upon the teachings of Daoism and Buddhism, was ambiguously tolerated by the Chinese government.  But on April 25, 1999, in response to a negative article published in a state-run magazine, an estimated 10,000 Falun Gong followers conducted a day-long silent meditation protest outside the Chinese government headquarters.  As Johnson recounts in his book, Wild Grass: Three Portraits of Change in Modern China, the fact that one group could amass so many people in one place without the State Security knowing, horrified the leadership.  Falun Gong – now perceived as a threat to its rule – would no longer be tolerated.  In July 1999, Beijing banned Falun Gong and began a violent crackdown against members of the group.  As Johnson recounted in his Pulitzer Prize-winning series on the crackdown for the Wall Street Journal and later in Wild Grass, Beijing permitted the crackdown to be enforced by all means necessary, even if that meant that many would die, a fact that Johnson recounted in his reports.

In 2001, Johnson left China to cover Europe for the Wall Street Journal.  But in 2007, the Journal sought to bring him back to China. Again, prior China coverage would prove problematic in obtaining a visa and would require the powerful resources of his news agency. According to an individual who had been involved in the matter, the Chinese government initially told the Journal that Johnson would never get back into China.  But as this source told China Law & Policy, the Journal began its lobbying in earnest with senior editors meeting with the Chinese ambassador to the U.S. and eventually Rupert Murdoch raising the issue directly with the Chinese government in Beijing.  Johnson also had to write a self-criticism.  But by 2008, right around the time Beijing was to host the Olympics, Johnson’s journalist visa was informally approved and was issued in early 2009 according to the source involved in the matter.

But less than a year later, Andrew Higgins’ attempt to obtain a journalist visa would end with a different outcome.  In 2009, the Washington

A group of nationalist Inner Mongolians protest in front of the Chinese Embassy, seeking the release of a Mongolian activist.

A group of nationalist Inner Mongolians protest in front of the Chinese Embassy, seeking the release of a Mongolian activist.

Post hired Higgins ostensibly as its Beijing Bureau chief and again the Post would need to lobby to get their chief into China as prior reporting had put Higgins on a blacklist. In 1991, Higgins was a Beijing correspondent to the British Independent newspaper, covering the Chinese government’s secret crackdown against ethnic Mongolian intellectuals in the Chinese province of Inner Mongolia.  According to a Human Rights Watch report, after being found in possession of a top secret Chinese Communist Party (CCP) document that ordered the harsh crackdown(a.k.a. Document 13), Higgins was expelled from China.

This time the Post was not able to overcome Higgins’ past.  According to a source involved in the Higgins negotiations, the Post raised Higgins’ visa issue in every high-level meeting with  Chinese officials, including the Chinese Ambassador; then executive editor Marcus Brauchli and publisher Katharine Weymouth went to Beijing to meet with China’s foreign minister about Higgins visa; and Don Graham, head of the Post at the time reached out to influential Americans, including Henry Kissinger, to assist with getting Higgins a visa.  But the Post‘s efforts failed.  Unable to obtain a residential journalist visa to China, in 2012, Higgins left the Post to cover Europe for the New York Times.

Since the Higgins’ incident, at least two other journalists – Paul Mooney and Melissa Chan – have been effectively denied journalist visa and many others, including Philip Pan and Chris Buckley, both of the New York Times, have been waiting more than a year for their visa request to be approved.

The Center Cannot Hold:  China’s Visa Policy Demonstrates its Continued Insecurity

Was Higgins the harbinger of China’s changed and harsher foreign journalist policy?  Another source familiar with the Higgins’ negotiations did question the strategy of the Post, noting that there were certain missed opportunities, that the Post did not bring in top people, like a Katherine Graham or a Rupert Murdoch, to close the deal, and Higgins’ alleged crime – being found in possession of top secret CCP documents – was inherently harder to overcome than Pomfret or Johnson’s issues.  But the source did tell China Law & Policy that the Higgins’ debacle reflected a China taking a harder line against foreign journalists.

Jim Sciutto, Former Chief of Staff to Amb. Gary Locke

Jim Sciutto, Former Chief of Staff to Amb. Gary Locke

Some, such as Jim Sciutto, former chief of staff to Ambassador Gary Locke, have argued that the Chinese government’s current attempts to censor foreign journalists through the visa process reflect a “more confident Chinese government.” Certainly, in 1997, when the Washington Post was seeking Pomfret’s visa, China was desperate to be in the good graces of the U.S. government as it anxiously awaited WTO entry.  In 2008, when the Wall Street Journal sought to get Johnson back, China was attempting to pull off its first Olympic games with as little criticism as possible.  But Higgins visa application came after these events, when China has made it through the 2008 economic crash and in 2010, surpassed Japan to become the world’s second largest economy.

But the type of reporting the Chinese government is currently trying to suppress does not reflect a Chinese Communist Party secure in its rule; instead, it demonstrates a government cognizant of the fact that its power is more vulnerable now than ever before.

The Chinese government’s current targets are the New York Times and Bloomberg, two news agencies that wrote hard-hitting articles exposing the corruption at the highest levels of the Chinese government and the CCP.   According to one source that China Law & Policy spoke to, these articles represent more of threat to the CCP’s legitimacy than Tiananmen, Falun Gong or any other taboo topic.  Tiananmen, Falun Gong, and Tibet are not issues that are necessarily on the minds of every Chinese person.  But corruption is.  If the media, even the foreign media, is able to prove that the Chinese leaders are corrupt, these allegations go to the very core of the government’s authority.

For the leaders of China, this threat is not theoretical.  In a September 2013 People’s Daily editorial, Li Congjun, the head of the state-run Xinhua News Agency, used particularly harsh language to  lambast the foreign press.  Referring to certain unnamed foreign media outlets as “hostile i_will_crush_you_loldog_elephant_ears_pajama_pals_pet_costumeforces,” Li went on to criticize these outlets for smearing the CCP and China with made up stories which further weakens China’s interests and national standing.

In the introduction to his 2004 book Wild Grass, Johnson described the Chinese government’s message to current threats to its rule as “we are nervous, possibly even weak, but do not meddle; we can still crush you.”  In 2004, that message was for Falun Gong practitioners.  Today the message is still the same, but this time it is for foreign media companies and their reporters.

The Falcon Cannot Hear the Falconer: The Weakened State of US Media Companies

The Chinese government may be weak, but as its threats to the New York Times and Bloomberg demonstrates, it may very well still have the power to crush.  In elaborating on allegations of self-censorship, Brauchli was adamant that such a thing would not happen.  “Our credibility has always rested heavily upon the depth, quality and accuracy of our reports.  Any type of self-censorship could have impaired our success as a journalistic enterprise.”

This is likely true on the journalist side of the enterprise, but as news agencies find it harder and harder to turn a profit, at what point is the business side able to unduly influence editorial decisions.   Two weeks ago, Margaret Sullivan, the New York Times public editor, reported that with its Chinese website blocked, the Times had $3 million in lost revenue (the Times2012 revenue was $2.32 billion).  Similarly, Bloomberg News’ parent company, Bloomberg L.P., makes 85% of its profit through the sale of its stock-trading Bloomberg terminals.  With only 3,000 terminals throughout China, the market is undersaturated (compared with 10,000 terminals in Hong Kong and 100,000 in the United States).  Finally, even the Washington Post appears to rely on China for revenue.  Since 2010, the China Daily has paid for “China Watch” to the supplement section of the Post‘s website.

As Evan Osonos, former New Yorker China correspondent pointed out at some point business considerations must come into play: “the prospect of taking an expensive stand against a foreign state is unappealing, especially when it might mean giving up their dreams for future growth in China.”

Max Baucus, will be dealing with more than just  trade as new Ambassador to China

Max Baucus, will be dealing with more than just trade as new Ambassador to China

The Higgins visa incident and subsequent incidents might indicate more than just a scared China; it might also represent news agencies no longer powerful enough to fight on their own for the principle of freedom of the press.  As a result, even if the immediate crisis with the Times and Bloomberg journalists pass, there is still a pressing need for the U.S. government to remain vocal on this issue especially as it seeks to bring a new ambassador to China.

China Journalists Edward Wong & Paul Mooney to Testify before Congress

By , December 10, 2013

ceccIn response to the precarious situation of U.S. journalists in China where approximately 24 New York Times and Bloomberg reporters may not have their visas renewed, the Congressional-Executive Commission on China will host a roundtable discussion on the issue, tomorrow, December 11 at 3:30 PM.  The event will be held in Washington, D.C. at the Capitol Visitors Center, Room SVC 203-202 .

Panelists will include Paul Mooney, who was outright denied a journalist visa to work as Reuter’s Beijing correspondent, Edward Wong, current New York Times China correspondent, Bob Dietz, Asia Program Coordinator at the Committee to Protect Journalists and Sarah Cook, Senior Research Analyst for East Asia at Freedom House.

Because of the demand for this roundtable, an RSVP is required.  Please RSVP, no later than 10 AM on December 11 to Judy Wright at judy.wright@mail.house.gov

The roundtable will also be broadcast live on the web at: http://www.cecc.gov/events/roundtables/chinas-treatment-of-foreign-journalists

Since Vice President Biden’s visit to Beijing where he met with U.S. journalists and publicly raised the issue of press censorship, there have not been any reports of any New York Times or Bloomberg correspondents receiving their visas.  To the contrary, in a series of Twitter posts, New York Times China correspondent  Ian Johnson stated that the first reporters will be forced to leave on December 17, presumably the expiration date of their current visa, with all to leave by December 31.

Yesterday, the Foreign Correspondents Club of China (FCCC) released its 2013 Year-End statement, noting yet another year of negative trends.  The FCCC found “…that the Chinese authorities are increasingly using the denial of visas, or delays in their approval, in an apparent effort to influence  journalists‘ coverage. No correspondents for the New York Times and Bloomberg have yet been able to renew their annual residence visas, which have been subject to unusual and unexplained delays this year.”

The FCCC also noted that potential censorship goes beyond China’s borders, giving credence to author Peter Manseau’s belief that in 2010 the Chinese embassy contacted senior editors at the Washington Post to kill his story on Falun Gong in DC.  Although Manseau’s incident was in 2010, the FCCC reported that in 2013, “…[o]n at least two occasions this year Chinese embassy staff in foreign capitals have approached the headquarters of foreign media and complained about their China-based correspondents’ coverage, demanding that their reports be removed from their websites and suggesting that they produce more positive China coverage.”  One wonders how many other occasions there have been.

If you are in DC tomorrow, this should be an interesting and important event.  Again, RSVP is necessary by 10 AM tomorrow to judy.wright@mail.house.gov.

For those interested in learning more about foreign journalists’ visa troubles, please see China Law & Policy‘s three-part series with Part 1 here, Part 2 here, and Part 3 here.

Late to the Party? The U.S. Government’s Response to China’s Censorship

By , December 9, 2013

Part 3 of a three part series on American journalists’ difficulty in obtaining visas to China.  For Part 1, click here; Part 2, click here

Journalist Paul Mooney in San Francisco

Journalist Paul Mooney in San Francisco

When China denied veteran journalist Paul Mooney’s visa request this past November, neither the State Department, Administration officials nor anyone on Capitol Hill said anything publicly about a U.S. citizen appearing to be punished for his speech.

Similarly, when China failed to renew U.S. citizen and Al Jazeera English correspondent Melissa Chan’s visa, forcing her to leave China in May 2012, a State Department deputy spokesperson merely expressed the Department’s “disappointment” very briefly during a regular Q&A session with the press:  “I would just say that we’re disappointed in the Chinese Government – in how the Chinese Government decided not to renew her accreditation.  To our knowledge, she operated and reported in accordance with Chinese law, including regulations that permit foreign journalists to operate freely in China.”  Such has been the extent of the Administration’s public statements, until now.

It is certainly a positive development that Vice President Joe Biden, on his trip to Beijing last week, publicly rebuked the Chinese government for its treatment of U.S. journalists, tying Beijing’s actions to impacting “universal human rights.”  While the comments at last Thursday’s closed-door meeting with U.S. journalists were off-the-record, the fact that the meeting occurred was very much on-the-record, demonstrating that the Administration has finally realized the seriousness of the situation and the need to try a new tactic.

But one wonders if the Administration’s changed strategy – publicly addressing the issue – is too little too late.  According to reports, the Chinese

Vice President Joe Biden

Vice President Joe Biden

government is still toying with the visas of approximately 24 New York Times and Bloomberg correspondents; without renewal by December 31, the New York Times and Bloomberg’s China bureaus could potentially shut down, much in the way Al Jazeera English‘s Beijing office had to close, over a year and a half ago, when Melissa Chan’s visa was not renewed before its expiration.

Why the U.S. Government Must Act – Protecting an American Brand

A free and vibrant press has been a central tenet of the United States; it was crucial to the success of the American Revolution, is encapsulated within the First Amendment and rarely if ever abridged.

For Americans, standing up for freedom of the press is important  in and of itself, but becomes even more critical when journalists from one’s own nation are being restricted.  Congress or the Administration insisting that China allow access to foreign journalists is different from demanding access for other industries; it is not some mere effort to protect the domestic media establishment. Rather, speech is a core value of the American people, and condemning censorship is, as Hillary Clinton put it, part of our “national brand.”

This national brand goes beyond the U.S.’ own borders.  As recounted by Chinese journalist Liu Jianfeng in a special report by the Committee to Protect Journalists, it is often the foreign press’ coverage of domestic events that provides the green light necessary for the Chinese media to cover more sensitive issues.  Liu specifically points to the 2011 Wukan protests, where over a thousand villagers demonstrated for months because of the local government’s land seizures, to make his point.  It was only because the foreign press started covering the event that the Chinese media was permitted to do so.  Similarly, Melissa Chan filmed her report on China’s black jails in April 2009; in November 2009, a Chinese magazine ran a similar expose.  In February 2013, signaling official opprobrium, a Beijing court sentenced 10 men to prison for illegally operating a black jail.  Thus, the U.S.’ promotion of freedom of its press in China benefits the Chinese people, bringing some accountability and transparency to their one-Party state.

Not Just a Moral Principle But Also Good for Business

good_businessChina’s attempted censorship of the foreign press – through its abuse of the visa process – certainly infringes upon free speech.  But there is a more mercantile reason to guarantee that U.S. media companies are not censored: information and disclosure are key to efficient markets.  Accurate information protects investors and businesses as it creates transparency in the market, placing all sides of a transaction on equal footing.  This is especially true where an economy, like China’s, is particularly opaque.

One of the apparent red lines for foreign reporters is the finances of China’s leadership: the New York Times‘ David Barboza wrote an October 2012 series concerning former Premier Wen Jiabao’s protection of his family’s investment in Ping An Insurance and Bloomberg published its June 2012 “Revolution to Riches,” an expose on the children of China’s revolutionaries and the power and wealth they have been able to accumulate.  Both have also become Beijing’s main targets.

What Beijing currently seeks to censor – articles about the overlap of its economy, major businesses and the power elite – are the exact articles

Cheers! Former Premier Wen Jiabao

Cheers! Former Premier Wen Jiabao

necessary to inform potential market investors.  Unfortunately as the New York Times and Bloomberg reporters appear on the cusp of a compelled departure, there are few news agencies that can – or will even want to – fill their role of hard-hitting financial reporting on China, a time-intensive endeavor.

But even articles about legal development, political unrest, growing wealth inequalities, environmental degradation and crackdowns on dissent, issues that Mooney and Chan fervently covered, are also important.  Businesses who invest in China hire companies – like the Eurasia Group – to inform them about these developments.  It is vital to their investments to know if the village, town or county where their company or factory is located is a political powder keg.

But by continuing to harass, intimidate and effectively expel journalists who cross certain red lines, Beijing is sending a message to the remaining reporters.  “The decision to deny Paul Mooney a visa has brought home to our membership the lengths the Chinese authorities will go to persuade foreign reporters not to report on things they don’t like” Peter Ford, president of the Foreign Correspondents Club of China (“FCCC”) told China Law & Policy in a phone interview.  Foreign reporters who are left in China may not want to continue to take on these hard-hitting stories that could effectively terminate their livelihoods.  Their editors may not let them.  As a result, banks, investors and even the U.S. government will lose one of its most important resources for accurate and frank reporting on a country vital to America’s position in the world.

‘It’s Only Words’…Or is it Visa Retaliation?

Right now, approximately 24 foreign correspondents for the New York Times and Bloomberg are waiting for their visa to be renewed.  According to reports, many have not received their press cards, the annual cards issued every November by the Ministry of Foreign Affairs (“MOFA”) and necessary to apply for a visa renewal with the Public Security Bureau’s (PSB) Exit- Entry Administration.  Under China’s new Exit-Entry Administration Law, resident foreigners, such as foreign journalists, are required to apply for a visa renewal at least 30 days prior to the current visa’s expiration (see Article 32).  In China, all journalists’ visas have a December expiration which could be any day in the month, with the 31st as the last.  Since it is already December 8, those journalists who have not received their press cards, are currently in violation of Chinese law.  However, as Gary Chodorow, a Beijing-based immigration lawyer, points out, the law is silent as to any repercussions to applying late.  But that is of little comfort to those reporters unsure if they will have to leave China on or before New Year’s Eve.

visa denied“Things are never going to get better if we don’t do something reciprocal” Mooney complained to China Law & Policy last week in a phone interview and prior to Biden’s Beijing visit.  “Some sort of stronger tactic would be helpful”  Mooney said.

But is Biden’s public censure last week and meetings with journalists sufficient to stop a Chinese government that appears intent on essentially shutting down two major U.S. media outlets in China?  Even in light of Biden’s actions, the Chinese government appears to have dug in its heels with a MOFA spokesperson stating on Thursday that “[a]s for foreign correspondents’ living and working environments in China, I think as long as you hold an objective and impartial attitude, you will arrive at the right conclusion.”  “Objective” was the same key word used in Mooney’s visa interview before his visa application was denied.

This type of stubborn behavior is precisely why some have begun to consider reciprocal visa treatment as a way to deal with China’s attempted censorship of the foreign press.

The U.S.’ Immigration and Nationality Act (“INA”) provides journalist visas “upon the basis of reciprocity” (see INA Sec. 101(a)(15)(I)).  Reciprocity is a foundational principle of the international order, guaranteeing that the treatment of one country to another will be returned in kind.  Reciprocity – and the fear of negative reciprocity – is what induces international actors to act reasonably.

While visa reciprocity is usually in regards to fees and other procedural aspects, reciprocal treatment can be used to deny entry to a foreign national.  The INA also permits the State Department and its consular agents to deny a visa where entry of the individual would have “serious adverse foreign policy consequences for the United States….”  What is a “serious adverse foreign policy consequence” is left in the discretion of the State Department and its employees.  In fact, the decision to deny a visa falls under the “Doctrine of Consular Non-reviewability” and is rarely subject to judicial review (exception: Kleindienst v. Mandel, 408 U.S. 753 (1972)).

With the U.S. issuing 989 journalist visas to Chinese mainland reporters in 2012, many of which are issued to Chinese state-run media outlets,

Chinese state-run Xinhua News in the heart of NYC

Chinese state-run Xinhua News in the heart of NYC

some have looked to deny one or two key visas as a form of reciprocity.  At the very least, some have suggested slowing down the visa approval process much in the same way the Chinese government does to U.S. journalists in China.

While legal, it raises the question of is this who we want to be?  The reason why the U.S. government should more publicly reprimand Beijing for its treatment of foreign journalists is because of the U.S.’ commitment to freedom of the press.  For the U.S. to refuse a visa to a Chinese journalist would undermine that commitment.  While many of the Chinese reporters do work for the state-controlled media, they are still journalists and should be protected by freedom of the press.  These also are not the individuals responsible for the Chinese government’s actions.

The U.S. government, in calling on China to stop censoring its reporters through the visa process, has the moral high ground.  Because of the principle of freedom of the press, the U.S. government is seeking to guarantee that its media outlets – outlets that often run critical stories on these same politicians – are able to report freely from China.  Even if not reported in the Chinese press, this type behavior still resonates with the Chinese journalists both in the U.S. and in China.

Robert Mugabe, No Visa for You!

Robert Mugabe, No Visa for You!

 

If the U.S. government were to resort to visa reciprocity, it should not look to restrict or delay Chinese journalist visas.  Instead, visa denials or delays of employees of MOFA or the PSB, the entities that are responsible for U.S. journalists current mistreatment in China, is likely more appropriate.  Visa denial of responsible government officials would not be a first.  The U.S. currently has a visa ban on approximately 128 Zimbabwe government officials and their families.  These high officials have been deemed to be partially responsible – along with President Robert Mugabe – in undermining Zimbabwe’s nascent democratic practices.  As a result, the U.S. has targeted them with visa denials

 

‘But Words Are All Have’…Other Options Open to the U.S.

There are still less extreme courses of action that the U.S. government can take.  Biden’s public statement in Beijing and meeting with U.S. journalists were a start.  Public admonishment of China’s behavior must continue and be regular.  In speaking with China Law & Policy, Ford, president of the FCCC, an organization which does not support using visa retaliation, stated that “the FCCC does not think it would be inappropriate for foreign diplomats to take every opportunity to remind their Chinese counterparts that Chinese journalists face none of the obstacles that foreign reporters in China are faced with. ”

In the U.S., this reminder must come from both Congress and the Administration.  Although Mooney has reached out to members of Congress, including his representative, Nancy Pelosi, Capitol Hill and the White House have remained largely silent other than Biden’s recent remarks in Beijing.  China Law & Policy‘s calls and emails to Representative Pelosi’s office went unanswered.

Fortunately, to keep this issue front and center, the Congressional-Executive Commission on China (“CECC”) will host a roundtable discussion

Rep. Nancy Pelosi, shaking hands with former Premier Wen Jiabao

Rep. Nancy Pelosi, shaking hands with former Premier Wen Jiabao

this Wednesday featuring Mooney, Bob Dietz, Asia Program Director at the Committee to Protect Journalists, and Sarah Cook, Senior Research Analyst for East Asia with Freedom House.  How well attended that roundtable is will signal to Beijing just how far it can go in its abuse of the journalist visa process.  Biden’s gestures in Beijing were an important start but will senior Administration or State Department officials attend the roundtable?  Will it be more than just Congressional interns in attendance?  China knows how to read Capitol Hill tea leaves as well.

There is a chance that the New York Times and Bloomberg reporters will have their visas renewed and the China bureaus will not be shut down.  But while the immediate crisis might be avoided, as this series has demonstrated, Beijing will likely continue to find ways to censor foreign reporters through the visa renewal process or through direct pressure on the editors of key newspapers.  The fact that this has risen to crisis level means that the U.S. government did not act boldly soon enough to protect one of its core values, freedom of the press.

This is the third and final post in this series.  To re-read Part 1, click here; Part 2, click here.

Self-Censorship or Survival? If so, Bloomberg is Not Alone

By , December 4, 2013

Part 2 of a three part series on American journalists’ difficulty in obtaining visas to China.  For Part 1, click here.

While the New York Times might still be on a path to publish at all costs, other news organizations might not be so immune to the Chinese government’s attempts to muzzle more critical voices.

Bloomberg-News-logoLast month, Hong Kong-based Bloomberg New reporters leaked to the press allegations of self-censorship at the organization.  According to the staff’s accounts, editor-in-chief Matthew Winkler killed an explosive investigative piece that revealed the financial ties between one of China’s wealthiest men and the top leadership of the Chinese Communist Party, one of the “redlines” that often leads to visa troubles.  These Bloomberg reporters told the New York Times that Winkler’s concern was that if they published the story, his journalists might be kicked out of China altogether, leaving the organization unable to cover anything.  Bloomberg has denied the allegations and has stated that the story is still active.  It has yet to be published.

But if these allegations are true, Bloomberg would not be the first major U.S. news organization to participate in eyebrow-raising and possibly self-censoring behavior.  The Washington Post had a similar curious event, where the long arms of the Chinese censors potentially reached the Post‘s headquarters in Washington.

An Example of Self-Censorship in the U.S. Capitol?

In late 2009, Peter Manseau was studying for his doctorate in religion at Georgetown University.  Manseau was far from a China hand but through his religious studies became intrigued by Eastern religions, in particular the use of qigong in traditional Chinese religions.  Coincidentally, 2009 also marked the ten year anniversary of the Chinese government’s public crackdown on the spiritual movement of Falun Gong, a movement the Chinese government has long considered a cult and a threat to its rule; it does not like to even be reminded of the group’s existence.  But with the anniversary, Washington D.C. was awash in Falun Gong protests and demonstrations.

Seeing these demonstrations, which usually included qigong movements, Manseau pitched an article idea to the Washington Post for a piece

Author Peter Manseau

Author Peter Manseau

focusing not so much on Falun Gong in China but more on what it is in the United States, in particular the groups that amass on the streets of D.C.  The Post liked the idea and Manseau began writing.  Because the piece was about individuals who lived in the District, it was to be a featured piece in the Washington Post‘s Sunday magazine.  Manseau was under the impression that the story, scheduled to run at 4500 words, might even be a cover piece.   “They were entirely supportive,” he told China Law & Policy in a phone interview.

Although the article was to be D.C.-focused, there was no way to avoid the underlying political currents since his interviewees – two North American-born practitioners and one an exile from China – kept raising the issue of the Chinese government’s suppression of Falun Gong.  “I reported the story out and realized that the story couldn’t run without contacting some Chinese official to comment” Manseau said in his phone interview.

On April 30, 2010, Manseau called the Chinese Embassy and spoke with its press person, Wang Baodong.  “He told me that he didn’t want the story to run. It wasn’t threatening in any way, but he did say something along the lines of ‘We would strongly encourage you not to write such a story.’ He then mentioned a top editor at the Post, and asked if the Sunday magazine was in this editor’s portfolio.” Manseau added Wang’s comments to his article and then on May 3, 2010, filed a final draft with the magazine.  Manseau believed that the story would run at the end of that month.

But it didn’t.  Instead, on May 7, 2010, Manseau learned that there was trouble with his article and on May 10, 2010, the Washington Post, once supportive of the piece, killed it.  The article never ran in the Post (an updated version was later republished by Salon as “Falun Gong’s March”).  For Manseau what was interesting was that he wasn’t paid a “kill fee,” a percentage of the full fee, usually 10 to 30%, that is contractually obligated to be paid if the article is cancelled.  Instead, as he told China Law & Policy, he was paid in full.

Was there Chinese government pressure at play here?  Manseau believes so.  He told China Law & Policy that at the time he learned that Wang Baodong, the Chinese Embassy spokesperson, raised the issue of his Falun Gong piece directly with high-ups at the Post.

China Law & Policy‘s calls to the Washington Post to verify or deny these allegations were not returned.

What is curious about Manseau’s story is that its time frame, especially when the article was killed, coincides with the Washington Post‘s struggle to obtain its China correspondent, Andrew Higgins, a journalist visa.  Hired in 2009, Higgins was in Hong Kong, anxiously awaiting to start reporting from China.  But because of his prior work and expulsion from China in 1991, the Chinese government was not moving quickly on his application (although it did give him a temporary visa to cover President Obama’s China trip in November 2009).

Henry Kissinger

Henry Kissinger

In fact, in March 2010, just a little less than two months before Manseau called the Chinese Embassy, the Washington Post enlisted the help of Henry Kissinger in its efforts to get Higgins a residential journalist visa.  In fact, the foreign editor at the time, Douglas Jehl, told the Washington City Paper that the Post was talking to the Chinese Embassy about Higgins visa and found that “[t]he embassy has been very responsive to our requests.”

In 2010, when Manseau was in the midst of writing his piece, Jehl was having conversations with the Chinese Embassy about Higgins’ visa.  Did the Embassy – as a quid pro quo – put pressure on the Post to pull the Falun Gong piece after Manseau showed his hand to Wang?  If it did put pressure on the Post, can the Post be blamed for pulling the article in the hopes that its reporter, desperate to enter China, would be allowed in?  More importantly, how many other editors at different news organizations have had to make similar pacts?

‘Pleased To Meet You, Hope You Guessed My Name:’ The World Media Summit

One such pact that seems to be becoming a regular affair is the “World Media Summit,” an event that the China Media Project aptly described as “the media event all major global media players attend but none bother to actually cover.”

Created in 2008, the year China was to hold its first Olympics, the World Media Summit is the brainchild of Li Congjun, president of the

Protesting the Beijing Olympics

Protesting the Beijing Olympics

state-run Xinhua News Agency and formerly deputy chief of China’s Central Propaganda Department.  With many using the Beijing Games as an opportunity to criticize China’s human rights record, 2008 was the year that the Chinese government was made painfully aware of its image problem in the Western press.

Enter Li Congjun.  According to the Summit’s English website, Li held conversations with many of the top movers and shakers of the Western media who were in town for the Games: Rupert Murdoch of News Corporation, Tom Curley, President of the Associated Press, David Schlesinger, Editor-in-Chief of Reuters and Mark Thompson, Director of BBC.  These conversations allegedly resulted in everyone agreeing to “enhance cooperation in a win-win context” and the creation of the World Media Summit.

Since those first formative talks, there have been two World Media Summits, with the list of significant media outlets in attendance increasing.  This past October, the World Media Summit’s presiding members, which according to Chinese news reports include executives from News Corporation, the Associated Press, Reuters, ITAR-TASS News Agency, Kyodo News, BBC, Turner Broadcasting, Google, Al Jazeera, the New York Times Company, NBC News, MIH Group, and Kasturi & Sons Limited, held a meeting in Hangzhou, China to discuss the next summit and the possibility of creating an international prize for journalism.

China's World Media Summit

China’s World Media Summit

It not out of the ordinary for the Chinese government to create an alternative reality, a sort of cocoon world.  Largely its internet is sealed off from the rest of the world – while everyone else is on Twitter, the Chinese are on Weibo – and in response to some of the Nobel Peace Prize committee’s choices, in particular the selection of human rights activist and current prisoner Liu Xiaobo, the Chinese government created the Confucius Peace Prize.  Vladimir Putin was the 2011 winner.

Thus, the idea of creating an international journalism prize without acknowledging the existence of already established journalist prizes is not necessarily bizarre for China.  But it is a bit curious that media outlets like the New York Times and the Associated Press, would be on board with such a prize.  And who would determine the criteria?  Unfortunately  the World Media Summit is not a transparent event, at least not in the Western press.  Agendas, agreements or any other outcomes are not made public.

But what was made public – at least by Xinhua News – is that the New York Times will host the 2014 World Media Summit followed by Al Jazeera in 2016.  Not surprisingly, other than Bloomberg, these two media companies have faced some of the harshest journalist visa treatment.  As recounted in Part 1, two New York Times reporters have been waiting for over a year for their journalist visas.  Al Jazeera’s situation is even worse.  In 2012, it had to completely shut down its China operations when the Chinese government conveniently failed to renew its sole reporter, Melissa Chan’s, journalist visa before it expired.  Chan, who had been covering sensitive subjects like China’s use of “black jails” to quash dissent, fled China in May 2012.

Is hosting the World Media Summit the quid pro quo for positive visa treatment?  Will the New York Times and Al Jazeera reporters now be

Melissa Chan, no longer reporting from China

Melissa Chan, no longer reporting from China

able to get into China?  If Manseau’s tale is correct, the answer is no.  His Falun Gong piece was killed but Andrew Higgins never got his journalist visa.  Similarly, Bloomberg’s recent actions – if true – have not put its journalists in a better position.  At Tuesday’s no-questions press conference between  U.K. Prime Minister David Cameron and Premier Li Keqiang in Beijing, Bloomberg reporter and U.K. citizen Robert Hutton was blocked from attending.  The Chinese government has denied that this was intentional.

Why does this keep happening?  Why does each media company think that it will be the exception?  It is the lack of unity among the major media outlets in dealing with the Chinese government about their journalists’ visas that is a weakness.  Each thinks it can make its own compromise with Beijing.  And that is their second fallacy: seeking compromise.  Compromise is not usually what authoritarian regimes do.  Control and domination – like the Chinese government’s relationship with its domestic media – is the usual end game.  Even with a united front, this is likely not a battle that the Western media can win on its own.

For Part 3, which examines the U.S. government’s present response and what it can do to change this situation, is posted here.

Another American Reporter Banned From Beijing

By , December 3, 2013

Part 1 of a three part series on American journalists’ difficulty in obtaining visas to China

china media pressIn less than two years, China has effectively banned four journalists – either American citizens or those working for American media companies – from entering and reporting on the country.  Their crime?  None that the Chinese government cares to explain.  But most outside of China believe that it was these reporters’ – or their colleagues’ – critical coverage of China that proved to be their sin.

As China rises, its government has come to realize that it has a bit of a problem: its image.  While the Chinese government can effectively censor its domestic media from reporting on human rights violations, political unrest, corruption, or anything it deems sensitive, its control of the foreign media has long proven less successful.  Until more recently.  For the past few years, Beijing has increasingly used the journalist visa process to try to influence foreign reportage and to signal to foreign media outlets that they better tone down critical coverage.  Unfortunately, it appears that some U.S. news organizations are getting the message and towing the line.

To date, the U.S. government has remained silent about China’s assault on foreign journalists, even as U.S. citizens and news outlets are increasingly targeted.   Last month, when China denied Reuters‘ visa request for veteran China journalist Paul Mooney, the Administration again failed to issue any public statement.

The U.S. government’s silence is not without its costs.  As the world’s second largest economy and an increasingly bellicose nation, accurate reporting on the country is imperative to the United States.  If Beijing is permitted to continue to trifle with foreign journalists’ visas, frank reporting on China will become a relic of the past.  But it is the U.S. government that can prevent this outcome if it chooses to act and not wait for the situation to get worse.  Which it will if the past year is any guide.

Paul Mooney’s Experience Epitomizes Foreign Journalists’ Visa Anguish

Soft-spoken  and unassuming, Paul Mooney is not what you would expect from a former soldier who saw some of the worst fighting of the

Paul Mooney, now in San Francisco

Paul Mooney, now in San Francisco

Vietnam War.  But those familiar with his hard-hitting news reports on China, have little difficulty understanding why he’s been called the bane of Beijing.

Mooney, a freelance journalist in China for the past 18 years, moved back to the United States when his contract with Hong Kong’s South China Morning Post expired.  With his in-depth knowledge of China, understanding of its people and politics, and fluency in Mandarin, Reuters quickly picked up Mooney as one of their China correspondents.  Mooney is the type of reporter you want on the ground in China if you want accurate and interesting reporting.  Reuters submitted Mooney’s journalist visa application in March 2013.

In a phone interview with China Law & Policy, Mooney said he figured the Chinese government would make him jump through some hoops to get the visa since some of his articles in the past few years covered more sensitive topics.  In fact, during his last two visa renewal cycles in Beijing – in 2010 and 2011 – the Public Security Bureau (“PSB” – the organization that renews the actual visa) had him meet with officers in an interrogation room in the back of the visa application hall.  In 2010 – in what Mooney interpreted as a power play – the PSB demanded that his wife attend the visa renewal interview with him.

If the 2010 and 2011 renewal processes were difficult, applying for a new journalist visa from abroad just added to Mooney’s struggle.  In April 2013, Mooney was summoned to the Chinese consulate in San Francisco for an interview.  But again what should have been a routine affair proved to be a 90 minute interrogation.  Familiar with his articles and prior visa interviews, the consular officer grilled Mooney on some of his more critical articles such as the suppression of Chinese rights activists and the Chinese government’s treatment of blind dissident Chen Guangcheng.  According to Mooney, the official ended the interview telling him that if China let him back in he hoped that his reporting would prove more “objective.”  “It is outrageous and unacceptable that they can call you in and tell you how to report” Mooney told China Law & Policy.  “Imagine a U.S. official calling in a German reporter and telling him what to write about?”

According to Mooney, another Reuters China correspondent who applied for a new visa around the same time Mooney did and whose focus was solely economic, received her journalist visa approval in May.  But for Mooney, the wait continued for another seven months. Then on November 8, 2013, Reuters informed Mooney that China had denied his visa application.  According to Mooney, the Ministry of Foreign Affairs (“MOFA”) did not explain its decision providing only a cryptic written statement to other journalists covering his visa denial that its determination was made in accordance with Chinese law and regulations.  “If they want to reject you, they should give a reason” Mooney said.  “This is not the behavior of a country that wants to be a superpower or a respected power.  It’s childish.”

Mooney believes the Chinese government’s real reason to deny him a visa was to censor his China reporting and potentially chill other foreign correspondents’ China coverage.  Calls to the Chinese Embassy in Washington went unanswered.

Harassment of Resident Foreign Journalists in the Visa Renewal Process

visa0309What Mooney labels “childish” behavior – the use of the visa process to ostensibly chill the foreign press – appears to have become a strategy that the Chinese government is more quick to employ.  Which it can do on an annual basis.  For resident journalists in China, the journalist visa (“J-1 visa”) is only good for a year, expiring every December.  Beginning in November, every resident foreign journalist begins the renewal process, first re-applying with MOFA for a press card and then, once obtaining the press card, renewing her J-1 visa with the PSB.  But what should be a routine event has turned into an anxiety-ridden affair.

In the past three years, the Foreign Correspondents Club of China (“FCCC”) has documented an increasing number of incidents where the Chinese government threatens not to renew a visa or unnecessarily delays the visa renewal process.

In its November 2012 survey,[1] the FCCC found that since the end of 2011, at least 29 resident foreign correspondents were threatened with a visa non-renewal.  The respondents’ quotes (119 FCCC members responded to the survey) show that some of these threats were linked to specific reporting or journalists’ “attitude.”

Currently, all of China’s resident foreign correspondents are undergoing the visa renewal process.  In a phone interview with China Law & Policy, Peter Ford, president of the FCCC, said that it was just too early to draw any conclusions from the 2013 process as it is ongoing but he did note that “reporters for media which have displeased the authorities appear to be facing unexpected delays.”

Who displeases the authorities is anyone’s guess although some topics are touchier than others on the Chinese government’s revolving list of sensitive subjects.  But as Ford told China Law & Policy, “it would seem that the red line the government has drawn in the last 18 months concerns finances of senior government officials.”  In line with that assessment is the fact that for the two foreign media outlets that covered that issue – Bloomberg and the New York Times – both have had their websites blocked in China since publishing their reports.  In January 2013, the New York Times reported that Chinese hackers – hackers possibly related to the Chinese military – had attacked its website for many months. Those attacks began on the eve of the Times‘ publication of the first of David Barboza’s Pultizer Prize-winning series on Premier Wen Jiabao’s role in preventing the legally-mandated break-up of one of his family’s lucrative holdings – Ping An Insurance.

Additionally, according to Ford, China’s changed visa regulations, which applies to all foreigners residing in China, makes renewal of the J-1 visa chine mediaprocedurally more difficult.  With the new regulations that went into effect in July 2013, the PSB (which is the entity that issues the visa; MOFA issues the press card which is necessary to obtain to apply for the visa) is now permitted to take 15 business days – basically three weeks – to issue the renewal. During that time period, the PSB holds on to the reporter’s passport, making international travel impossible.  Prior to those changes, the PSB only had 5 business days for the renewal process.  How these procedural changes will affect the J-1 visa renewal process is yet to be seen, but at the very least, it makes an already trying process more difficult.

Foreign Media Outlets Can’t Get Their Reporters In

For foreign journalists living in China, the visa renewal process is certainly distressing.  But for those journalists trying to get into China, the visa process can become a wall.  Included in the FCCC’s November 2012 report, 20 foreign reporters stated that they had to wait four months or more for their J-1 visas to be processed.  According to Ford, the FCCC considers waiting more than three months for a J-1 excessive.  For a temporary correspondent who receives a J-2 Visa, the FCCC believes it should only be a 30 day wait.

Presently, two individuals waiting an excessive period of time for a journalist visa are New York Times’ reporters Philip Pan and Chris Buckley.  Pan, who is ostensibly the New York Times‘ Beijing Bureau chief, has been in a Chinese government-imposed visa-limbo since March 2012.  His colleague Buckley, reporting on China from Hong Kong, has been waiting for his J-1 visa since at least December 2012.

nytBut the New York Times is not alone.  Andrew Higgins, the Washington Post‘s China correspondent waited in Hong Kong for over three years for his J-1 visa.  His crime?  Likely his 1991 expulsion from China for possession of confidential documents concerning the alleged suppression of a Mongolian nationalist movement.  Unable to obtain his J-1 visa, in September 2012, Higgins announced his resignation from the Washington Post.  He now reports for the New York Times from Brussels.

If Higgins’ experience and Mooney’s outright visa denial are any guide, the future does not look bright for Pan and Buckley.  Especially in light of the fact that the New York Times has more recently published another likely sensitive series –  J.P. Morgan Chase’s hiring of the Chinese leadership’s children, including the daughter of former Premier Wen Jiabao.  Luckily the New York Times hasn’t gotten the hint that its coverage isn’t particularly popular with the Chinese regime.

For Part 2, which examines various U.S. media outlet’s possible self-censorship, please click here.


[1] The FCCC’s “2012 FCCC Visa Survey Report” is on file with China Law & Policy.  To obtain a copy, please email fcccadmin@gmail.com.

Xi-Obama Agenda: Time to Talk Press Freedom?

Sunnylands’ golf course – will this lady be President Xi’s caddy?

President Obama and China’s new president, Xi Jinping (pronounced See Gin-ping) have much to discuss in their two days of informal meetings scheduled to begin Friday in Sunnylands, California.  Economic ties, cyber-espionage, North Korea, the United States’ “pivot” to Asia, will all likely be on the agenda.

One small critical item that needs to be on that agenda: China’s increasingly hostile treatment of foreign journalists, especially those foreign journalists whose stories the Chinese government does not like.

Freedom of the press is limited for the Chinese domestic media.  The Chinese government still supports certain state-run media outlets which serve as its mouthpiece and even the independent, commercial media is subject to censorship, including daily instructions on what not to report.  It likely comes as a shock to the Chinese government that it cannot control the foreign press in quite the same way.

But that doesn’t mean it does not try.  Over the past year, in response to critical articles and coverage, the Chinese government has attempted to censor the press with something that many fear most: a denial of a journalist visa during the annual renewal period or a visa renewal that is conveniently not processed.  In 2012 alone, four journalists, Al Jazeera’s Melissa Chan, the Washington Post’s Andrew Higgins, the New York Times’ Philip Pan and also Chris Buckley, have either been forced to leave China or not allowed to enter because of visa issues.

Buckley’s visa problems are likely attributable to his colleague, David Barboza’s hard-hitting series on the then Vice Premier Wen Jiabao’s family’s inordinate amounts of wealth.  Although Barboza’s visa was renewed, when Buckley’s visa expired on December 31, 2012, even though he put in for a renewal months prior, the Chinese government was still processing his paper work.  Without a valid visa, Buckley and his family were forced to leave China.  As of today – six months later – Buckley is still reporting from Hong Kong and waiting on his visa.

China’s visa vendetta diplomacy may seem minor but it doesn’t have to stay that way.  Right now, the Chinese government has decided to deal with recalcitrant foreign journalists by not renewing their visas or in some cases toying with their visas (in a 2012 survey, the Foreign Correspondents Club of China found that a third of its members surveyed stated that they had difficulty renewing visas.  The majority of those journalists believed – or in some cases were told – that their difficulty was a result of specific reporting).

But each one of these reporters are also subject to Chinese law, including Chinese criminal law.  Articles 102 to 112 of the Criminal Law criminalize behavior that is a threat to national security.  In particular, Articles 105 and 111 are commonly used to censor dissent and carry prison terms of 3 years, 5 years, 10, life or death depending on the severity of the circumstances.

  •             Article 105: “Whoever instigates the subversion of the political power of the state and overthrow the socialist system through spreading rumors, slandering, or other ways….”
  •             Article 111: “Whoever steals, secretly gathers, purchases, or illegally provides state secrets or intelligence for an organization, institution, or personnel outside the country….”

Article 4 of the Regulations of the People’s Republic of China on News Coverage by Permanent Offices of Foreign Media Organizations and Foreign Journalists (“Regulations”) makes clear that foreign journalists are subject to China’s laws, including its criminal law.  Although the Regulations were amended in 2008 to take out specific prohibitions against endangering China’s national security and using foul means to carry out news coverage (see Article 14 of the earlier regulations here), the fact that these provisions were deleted does not shield foreign journalists from those provisions of the Criminal Law dealing with the same issues – Articles 105 and 111.

As the cases against Stern Hu – a naturalized Australian business man and Rio Tinto executive – and Xue Feng – a naturalized U.S. citizen and geologist – demonstrate, China will bring criminal charges against foreign citizens. Hu, whose case began as a “state secrets” case, was given 10 years; Xue was given 8 years in his “state secrets” case.

So far, the Obama administration has remained publicly silent about China’s attempted censorship – through the visa process – of American journalists and American media companies.  Hopefully there is behind the scenes discussions about this issue and that it will be discussed during the next two days.

If the issue is not raised and highlighted as a priority, that silence will come with a price.  As foreign journalists continue to write hard-hitting exposes on China, the Chinese government will begin to realize that its visa vendetta diplomacy has not had the intended effect and might resort to another tool in its tool box against foreign journalists – China’s vague and expansive “endangering national security” provisions of its Criminal Law.

Vendetta as Diplomacy – China Fails to Renew NY Times Reporter’s Visa

By , January 2, 2013

While I like the Godfather movies as much as the next person, it’s always strange when personal vendettas make it onto the world stage.  But that is what appears to have happened on Monday when the Chinese government failed to renew New York Times reporter, Chris Buckley’s journalist visa before it expired on December 31, 2012.

Although the Chinese Ministry of Foreign Affairs remains mum* as to the precise reason why it failed to renew Buckley’s visa – which he had been attempting to renew since October – most in the Western media suspect that it is pay back for the New York Times’ series on the enormous sums of wealth and key investments acquired by Premier Wen Jiabao’s family.

In China Wen is very much known as a man of the people – his mother was a teacher and his father a pig farmer and as a result, the people actually like him.  Unlike the other aloof leaders who rarely if ever smile for the cameras, the Chinese people feel a bond with “Grandpa Wen.”  During public crises – natural disasters, train wrecks –  Wen is the man the government sends to relate, and more importantly, to calm an angry public.  In many ways, Wen’s image is important to the legitimacy of the Chinese Communist Party’s rule.

But on October 25, 2012, the New York Times questioned the veracity of that image.  David Barboza, the Times’ Shanghai bureau chief, reported

How can you not love this guy??? Premier Wen Jiabao

that since emerging on the national stage in 1998, Wen’s humble roots fell by the wayside,  at least in terms of his family’s myriad books of business.  While none of the wealth is directly held by Wen, Barboza detailed the estimated $2.7 billion held by members of Wen’s immediate family.

The Chinese government did not take kindly to the article, blocking the New York Times website (which almost three months later remains blocked) and stating that Barboza’s article “smears China and has ulterior motives.”

A month later – on November 24, 2012 – the Times published Barboza’s second damming article on Wen.  The piece documented and insinuated Wen’s role in preventing the legally-mandated break-up of one of his family’s key holdings – Ping An Insurance.   Evidently, the Times did not heed the Chinese government’s rather public warnings.  Is the failure to renew Buckley’s journalist visa payback?

This would not be the first time the Chinese government has used the visa process to punish foreign journalist.  In the past year, visa renewal troubles have become an increasing problem for foreign reporters in China.  In July, China Law & Policy ran a three-part series on this problem (Part 1 here; Part 2 here; Part 3 here), noting that in 2012 a third of members surveyed by the Foreign Correspondents’ Club of China had difficulty renewing visas.  The majority of those journalists believed – or in some cases were told – that their difficulty was a result of specific reporting.

In May, Al Jazeera’s correspondent, Melissa Chan, who had covered many of China’s sensitive topics, was expelled from China after the government closed the Al Jazeera Beijing Bureau.  In September, Andrew Higgins, the Washington Post’s China chief who had been waiting in Hong Kong for accreditation from Beijing for the past three years, finally left his post and took a job covering Europe for the Times.  And since March 2012, Philip Pan, author of the amazing Out of Mao’s Shadow which details the growing inequalities in China, has been waiting for accreditation from Beijing.   If Higgins’ situation is a guide, Pan should not hold his breath.

Fortunately for the Western public, this attempted censorship has not hurt China coverage.  Hard-hitting stories are still being covered even with the continued visa harassment.

NY Times Reporter, Chris Buckley

But the question remains, will this get worse?  Four reporters in one year alone – Chan, Higgins, Pan and Buckley – have been permanently impacted by the Chinese government’s revengeful visa policies.  Will the Chinese step-up the use of this tool?  Will eventually all New York Times reporters find themselves in Buckley’s boat?

In a country like China, where the domestic media is controlled and censored by the government, the foreign press offers an alternative – and at times more real – perspective of what is happening in China.  This doesn’t just benefit the Western audience but also benefits the Chinese public.  The stories that foreign reporters cover are stories that the Chinese people want to tell and cannot currently tell their own press.

Additionally, given the increasing fluency in English of the Chinese youth, some of them are reading these articles.  On my last visit to China, a Chinese law school student lamented about the recent blocking of the New York Times website and his inability to know what is happening in China.

Finally, some of the exposés that are originally covered by the foreign media are eventually picked up by the Chinese press and produce change.  Melissa Chan filmed her report on China’s black jails in April 2009; in November 2009, a Chinese magazine ran a similar expose.  Last month, a court in Beijing heard a case brought by victims of black jails, signaling perhaps the Chinese government’s willingness to eliminate abusive black jails (in China courts will only hear cases pertaining to certain issues if the government or the Party permits it).

In the United States, the media has often been viewed as the fourth branch of government – the media provides an important level of transparency to our political system.  In a one-party authoritarian country, that transparency can only be provided by the foreign press.  The United States spends millions of dollars of “rule of law” and democracy projects in China.  But supporting the work of foreign correspondents in China, at least verbally, is equally as important a tool to achieve those goals.  As we noted in our July series, it is imperative that the U.S. government publicly address and admonish the Chinese government’s attempt to censor the foreign press through the visa renewal process.

U.S. government officials often lament that with China, there must be closed-door diplomacy; the Chinese take “face” very seriously.  But to the extent that the U.S. government has been conducting this type of diplomacy concerning foreign reporters in China, here’s a news flash – it’s not working.  Things are only getting worse for foreign reporters and as a result, for the Chinese public.  In Melissa Chan’s case, the State Department, through a press person, just said that it was “disappointed” with what happened.  If ever you wanted to give the Chinese government a signal to continue to harass foreign reporters, such a tepid response was likely it.  As a result, it’s vital that a high-up official at the State Department publicly comment on what is happening to Buckley, Pan and countless other foreign reporters in China.  It’s time the U.S. government to publicly articulate one of our key values – that a free press, here a free foreign press, is an important human rights issue.

——————————————————————————————————————————————————————–

* On January 3, 2012, the Ministry of Foreign Affairs broke its silence stating that Chris Buckley’s visa application is still under consideration.  See news report here.  Actually addressing this a good thing for sure, but there will be no step forward until Buckley’s visa is renewed and Philip Pan is finally accredited.  Pressure on the Chinese government should not stop just because of this statement.

But if not the Chinese Media Reciprocity Act, Then What?

By , July 18, 2012

Part 3 of a three part series on the Chinese Media Reciprocity Act & foreign journalists in China
(Click here for Part 1; click here for Part 2)

There is a chance that passage of the Chinese Media Reciprocity Act could result in China granting visas to U.S. government journalist, but that possibility is slim.  The effects of passage of the Act mentioned in Part 1 – the eradication of the Chinese press in the U.S., an all out visa war, and greater suppression of freedom of the press – are much more likely and not positive.  But the U.S. does not have to sit back and just watch the Chinese government harass and censor their journalists.  Below are some less extreme alternatives that the U.S. government can conduct to express its displeasure with the Chinese government and perhaps change the current situation.

Alternative #1: Raise the Issue When it Happens

The U.S government’s tepid response to Melissa Chan’s unlawful expulsion was a missed opportunity to underscore the U.S.’ commitment to freedom of the press to the Chinese government.  The Chinese Media Reciprocity Act is not necessary if the U.S. government publicly stresses that this is an important issue.  While some may argue that private diplomacy and comments work better with China, the current Administration has publicly censure China when its behavior bucks international human right standards.  As recently as last Tuesday, while on a trip to Mongolia, Secretary of State Hillary Clinton publicly criticized China for its lack of freedom for its own people.

Similarly, if freedom of the press means something, after Melissa Chan’s expulsion, the U.S. State Department should have issued an official statement from a high ranking official reprimanding China for unlawfully using the visa process to censor foreign journalist coverage.  Perhaps such a statement would have given Beijing pause and might cause it to change from its current course of conduct.  But a mere statement of “disappoint” permits Beijing to continue harassing foreign journalists and interfering with their coverage by threatening to deny visa renewals.  Rhetoric can make a difference or at the very least serve as a signaling device to Beijing that this is an important issue that the U.S. government is not going to take lightly.

Alternative #2: List the Harassment of U.S. Journalists on its Website

The Foreign Correspondent Club of China (“FCCC”) previously posted their members’ incidents reports and the yearly surveys on their website.  But since February 2011, the FCCC is no longer posting the reports or the surveys because of increasing pressure from the Chinese government.  As Peter Ford, president of the FCCC, told China Law & Policy, the FCCC removed mention of the incident reports because “the [Chinese] Foreign Ministry threatened the FCCC president and other officers with unspecified ‘serious consequences’ if the club continued to make public statements that the government regarded as political. To ensure the club’s continued existence we have since limited our public statements to particularly egregious violations of our journalistic rights and freedoms, such as physical injuries sustained by foreign reporters at police hands and Melissa Chan’s expulsion.”

Ambassador to China Gary Locke - can he help protect US journalists?

The public availability of the incident reports provided an important look into the treatment of foreign journalists in China, including their visa issues.  But with the Chinese government’s censorship of the FCCC, that important information is no longer available and it becomes difficult to know the current situation in Beijing.

But the U.S. Embassy in Beijing can serve this function by posting U.S. journalists’ incident reports.  At the very least, they can list the issues that U.S. journalists are having with the visa process serving two purposes: informing its citizens about the j-visa process and highlighting to the Chinese government that this is a serious matter that the Embassy plans to monitor.  The U.S. Embassy in Beijing does something similar for air pollution; the Embassy has a page dedicated to listing air quality reports every hour.  This webpage has  irked the Chinese government since the Chinese Ministry of Environmental Protection hosts a similar webpage but usually with more positive air quality numbers, making apparent that someone is not telling the truth.  There is no reason why the same can’t be done with U.S. journalists in China.

Alternative #3: Deny a Visa

But another reason why the Chinese Media Reciprocity Act is not necessary – and another tool that can be used to protect our journalists in Beijing – is that the U.S. can deny visas under current law.  The Immigration and Nationality Act provides the executive branch with a list of circumstances, which at times are very vague, where the government can deny a visa.  Section 212(a)(3)(C) allows the State Department to deny a visa if there are adverse foreign policy concerns: “An alien whose entry or proposed activities in the United States the Secretary of State has reasonable ground to believe would have potentially serious adverse foreign policy consequences for the United States is inadmissible.”  Within the courts, the executive branch is given almost exclusive deference in immigration and visa decisions.  See Kleindienst v. Mandel, 408 U.S. 753 (1972).

If rhetoric does not work with the Chinese government, the U.S. government can threaten to deny a visa to a single Chinese reporter.  This might do the trick without damaging freedom of the press too much.  In “The Visa Dimension of Diplomacy,” Prof. Kevin D. Stringer analyzed the use of visas as a diplomatic tool.  Although Stringer is not keen on the denial of a visa as a sanctioning tool, he does note that on occasion it has produced positive results.  After India unexpectedly conducted nuclear tests in 1998, the U.S. denied a visa to Dr. R. Chidambaram, the Chairman of the Indian Atomic Energy Commission, who had come to the U.S. multiple times before.

The denial was symbolic but had a larger psychological impact on Indians on work visas or those who wanted to send their children to a U.S. college.; would their visas be denied as well?  How far would the U.S. go?

Similarly, the U.S. government could threaten to deny – or just not process – a visa to a key Chinese reporter.  In February 2012, to much fanfare in China, the Chinese government launched CCTV America, based in Washington, D.C.  A threat to deny a visa to one of their top reporters or directors could put the Chinese on notice that the U.S. is not going to stand for the harassment of U.S. reporters abroad.  Similar to the 1998 India situation, given the large number of political elites’ children who attend college in America, a single visa denial could have a similar psychological impact on influential elites in China.

The U.S. does not have to pass the Chinese Media Reciprocity Act, but it does need to communicate its displeasure with the way foreign correspondents are treated in China.  There are other avenues to do that but one thing is clear, the U.S. government must start raising this issue otherwise things will only continue to deteriorate as it has for the past three years.

To see Part 1, click here; to see Part 2, click here

Panorama Theme by Themocracy

%d bloggers like this: